همانطور كه مي دانيد، نيمي از هدف هر سفري را تفريح تشكيل مي دهد و نيمه ديگر آن به خريد مربوط مي شود. البته بعضي افراد سفر را تنها براي خريد كردنش دوست دارند. در اينجا مراكز خريد و بازار هايي را معرفي كرده ايم كه در سراسر دنيا معروف بوده و بهترين خريد عمرتان را برايتان رقم خواهند زد.

استانبول، شهري به شدت آشنا براي عاشقان خريد

براي خريد كردن در استانبول بازارهاي سر باز و سربسته قديمي زيادي وجود دارد. خود را در بازار ادويه استانبول كه در آن عطر ميوه، چاي و ادويه از هر گوشه و كناري به مشام ميرسد تصور كنيد يا در بازار عتيقه فريكوي كه اشياي قديمي به فروش مي رسد گشت بزنيد. پيشنهاد ما اين است ابتدا از قيمت تور استانبول با خبر شده و اولين صرفه جويي در هزينه را با خريد اين تور ارزان انجام دهيد.

بازار آراستا استانبول: بازار آرستا (Arasta Bazaar) در پشت مسجد آبي قرار دارد و با حدود 70 فروشگاه، تجربه خريد در اين محل در مقايسه با بازار بزرگ بسيار ناچيز است.شما مي توانيد انواع قاليچه، دستمال كاغذي، كالاهاي نخي دستباف، جواهرات، نقاشيهاي تزئيني، كوسن هاي مختلف را با قيمت هاي كمي بالاتر از بازار بزرگ در اين بازار پيدا كنيد. البته ممكن است احساس كنيد كه مغازه داران در مقايسه با بازار بزرگ به شما تخفيف نمي دهند. از فروشگاه مشهور ايزنيك كلاسيك بازديد كنيد كه سراميكهاي به سبك سنتي را به طراحهاي جديد و معاصر كه هنر منطقه آناتولي ميباشد را به فروش مي رساند. همه مردم محلي و گردشگران از اين فروشگاه كه در قلب بازار آرستا قرار دارد ديدن و خريد ميكنند. تعدادي از افراد نيز به حمام جنيفر علاقه مند ميشوند و منسوجات توليد شده كه از مواد طبيعي تهيه شده را مي خرند.

بازار ادويه استانبول: بازار ادويه يك چهارم بازار بزرگ است و براي خريد كردن گشت زدن انتخاب خوبي است و به راحتي ميتوانيد جنس مورد نظر خود را در آن پيدا كنيد. اين بازار در نزديكي مسجد جديد قرار دارد. در بازار قدم گشتي زده و بسته هاي هاي ادويه جات، چاي ها، روغن ها، گياهي و دانه ها را مشاهده كنيد. سعي كنيد خيابان پشتي بازار را هم كشف كنيد. در امتداد خيابان Hasicilar راه برويد و خليج شاخ طلايي را ببينيد. از مغازه هاي گلدان و كاسه هاي سفالي، لوازم التحرير، لوازم كودك، لباس و پارچه، لوازم الكترونيك، محصولات زيبايي و اسباب بازي اين محل ميتوانيد ديدن كنيد.

بازار عتيقه فروشي فريكوي استانبول: بازار عتيقه فروشي فريكوي (Feriköy Antique Market) كه در روزهاي يكشنبه برپا ميشود در آن بيش از 200 دستفروش اجناس قديمي و عتيقه از دوران عثماني تا جواهرات اروپايي قديمي را به فروش ميرسانند. شما مي توانيد كالاهاي مانند سكه هاي قديمي، ظروف چيني، راديوها و دوربين هاي قديمي را در اين محل پيدا كنيد. همچنين ميتوانيد نگاهي به اقلام نوستالژيك در اين محل بيندازيد از جمله فيلم هاي ويدوئي، پوسترها، كتاب ها و حتي اشيايي از دوران جنگ. بررسي اين بازار يك راه واقعا سرگرم كننده براي وقت گذراني در يك بعدازظهر يكشنبه در محله شيشلي است. با 20 دقيقه پياده روي از ايستگاه مترو Osmanbey به اين بازار كه در منطقه بومونتي قرار دارد ميرسيد.

بازار ارگانيك فريكوي : اين بازار در روزهاي شنبه در محل بازار عتيقه فروشي فريكوي برپا ميشود. تازه ترين محصولات ارگانيك از جمله عدس، آرد، نوشيدني، تخم مرغ و پنير را در اين بازار ميتوانيد خريداري كنيد. شما همچنين مي توانيد محصولات شوينده ارگانيك را كه در سوپر ماركتهاي استانبول پيدا نمي شود را نيز در اين مكان تهيه كنيد. قيمت هاي اين بازار كمي پايين تر از ساير فروشگاهها و سوپر ماركت هاي عمده فروش هستند. براي خريد محصول سالم و طبيعي و به صرفه اين بازار بهترين انتخاب است.

سالي بازار كاديكوي استانبول: شنبه بازار سالي كه در منطقه كاديكوي (Kadıköy Salı Bazaar) قرار دارد و يك بازار بزرگ در سمت آسيايي در استانبول است برپا ميشود. اين بازار به عنوان يك نسخه بزرگتر از بازارهاي محله هفتگي است كه در اطراف شهر برگزار مي شود، در اين بازار همه چي از جمله تخم مرغ هاي تازه را ميتوانيد بخريد. در اين بازار محلي ميتوانيد غذاهاي خياباني مانند كباب تركي يا ساندويچ ماهي را بخوريد. اين بازار اخيرا به محل جديدي انتقال پيدا كرده و در مقابل ايستگاه مترو Göztepe برپا مي شود. در داخل ايستگاه علامت هايي وجود دارد كه شما را به سمت بازار سالي هدايت ميكنند.

بازار Sahaflar Çarşısı استانبول: عاشقان كتاب حتما بايد براي خريد كردن زماني را به كشف كردن اين بازار قديمي اختصاص دهند. اين بازار كتاب بين مسجد بايزيد و بازار بزرگ قرار دارد.بازار كتاب Sahaflar Çarşısı براي خريد انواع كتابها و مجله هاي قديمي دوران عثماني و دست نوشته هاي تركي نسخه هاي قرآني و كتاب هاي طرز تهيه قهوه تركي انتخاب بسيار مناسبي است. با اينكه متاسفانه تعداد افراد كتابخوان زياد نيست ولي همچنان در اين بازار كتاب و نقاشي و قلم هاي خوش نويسي و نقشه ميتوانيد پيدا كنيد.

آنتاليا، شهري مخصوص تفريح با خريد

آنتاليا علاوه بر جاذبه هاي گردشگري زيادي كه دارد، مراكز خريدي را براي رفع بسياري از نياز ها در خود جاي داده است. در اين شهر علاوه بر تفريحات هيجان انگيز، خريد هاي شگفت انگيزي نيز خواهيد داشت.

مركز خريد مارك آنتاليا-MarkAntalya: در ماه آگوست سال 2013 مركز خريد مارك آنتاليا به منظور دسترسي بهتر و راحت تر اهالي و گردشگران در فضاي 51 هزار متر مربع ساخته شد. اين مركز داراي 155 فروشگاه مي باشد و شما مي توانيد اجناس و برندهاي متفاوت را به قيمتي اقتصادي بيابيد همچنين مي توانيد با اطلاع از قيمت تور آتتاليا و سپس خريد يا رزرو آن، در رستوران هاي اين مركز غذاي مورد علاقه خود را ميل كنيد. گفتني است كه اين مركز داراي پاركينگي با گنجايش سه هزار خودرو مي باشد.

مركز خريد ميگروس آنتاليا: مركز خريد ميگروس (Migros Shopping Center) در منطقه كنيالتي و نزديكي لونا پارك، آكواريوم، ميني سيتي و آكوالند قرار گرفته و بزرگترين مركز خريد آنتاليا محسوب ميشود. اين مركز تجاري در سال 2001 در مساحتي به وسعت 50000 مترمربع افتتاح شد و با 130 فروشگاه محصولات مختلف از برندهاي داخلي و بين‌المللي از جمله تامي، زارا، مودو، ال‌سي، وايكيكي و لاكوست را در خود جاي داده است كه بنابر سليقه خود ميتوانيد در ميان همه اين فرشگاه ها بگرديد و كالاي مورد نظر خود را خريداري كنيد. در 23 رستوران، فست فود و كافي شاپ اين پاساژ ميتوانيد انواع غذاهاي خوشمزه بين الملي و تركي را امتحان كنيد. سرگرمي و تفريحات مختلفي از جمله برگزاري رويدادها و جشنواره هاي مختلف، پرديس سينمايي بزرگ به نام ماكسيموم با اكران فيلم هاي جديد تركي در مركز خريد ام ميگروس وجود دارد كه براي هر گردشگري جذاب خواهد بود. محوطه پاركينگ اين مركز خريد آنتاليا داراي 1300 ظرفيت خودرو است. همچنين به غير از ورودي اصلي، يك ورودي به طبقه همكف و يك ورودي جانبي نيز در اين محل به چشم مي خورد. طبقات اين مركز تجاري نيز توسط 12 پله برقي و دو آسانسور پانوراميك به هم متصل مي شود. هايپر ماركت ميگروس واقع در طبقه همكف و سينما نيز با هشت سالن نمايش فيلم و رستوران‌هاي آن در طبقه اول قرار گرفته اند. چشم‌انداز رستوران‌هاي مركز خريد ميگروس مشرف به دريا و كوه هاي بيداقي مي باشند. اين مركز تجاري از 10 صبح تا 10 شب يكسره باز است.

مركز خريد تراسيتي آنتاليا-TerraCity: مركز خريد تراسيتي يكي از بهترين، مشهور ترين مراكز تجاري آنتاليا است كه در مساحتي به وسعت ۴۸٫۰۰۰ متر در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد. مركز خريد تراسيتي متشكل از ۴ طبقه و 150 فروشگاه در منطقه مرادپاشا و در محله فنر قرار گرفته است.در ميان فروشگاه هاي آن برندهاي مطرح و به روز ترك و بين الملي از جمله نايك، پير كاردين، هوگو باس، گانت، ماسيمو دوتي، ماكس مارا، تامي هيلفيگر ماركس اند اسپنسر و.. نيز قرار دارد. اين مركز تجاري داراي مغازه هاي فروش لوازم خانگي و ديجيتال، لوازم آرايشي، كيف و كفش ، جواهر، ساعت و لوازم ورزشي است كه تمامي گردشگران ميتوانند مطابق سليقه و بودجه خود اجناس مورد نظر خود را انتخاب و خريداري كنند، همچنين فروشگاهاي مخصوص كودكان از جمله لباس و اسباب بازي نيز در اين محل به چشم مي خورد. علاوه بر فروشگاه هاي متنوعي كه در مركز خريد تراسيتي (TerraCity) آنتاليا قرار دارد، طبقه چهارم آن داراي 30 رستوران و كافه است كه غذاهاي تركي و بين الملي را براي مشتريان خود سرو ميكند كه پس از گشت زني و رفع خستگي ميتوانيد در اين رستورانها غذاي خوشمزه ميل كنيد. همچنين زمين هاي بازي كودكان و خردسالان نيز از امكانات تفريحي و سرگرم كننده است تراسيتي آنتاليا كه ميتوانيد از آنها بهره مند شويد.اتاق تعويض پوشك، اطلاعات، مسجد، پاركينگ، تاكسي، ويلچير، اينترنت وايفاي، اشيا گمشده، دستگاه هاي خودپرداز، رخت كن و بخشي از امكانات مركز خريد تراسيتي ميباشد. اين مركز خريد از ده صبح تا ده شب باز است.

مسكو، خريدهايي كه شما را با تزارهاي روس در مي آميزد

تماشاي آثار به جاي مانده از دوران شوروي، صنايع دستي و غذاي خياباني لذيذ فقط چند مورد از چيزهايي است كه در بازارهاي مسكو ميتوانيد پيدا كنيد. بازارهايي كه تاريخ گذشته روسيه را ميتوانيد در آن جستجو كنيد.

بازار Izmailovsky مسكو: بازاري با اشياء شگفت انگيز و عتيقه مانند سماورها، گرامافون، كلاه هاي خز دار، سكه هاي باستاني و حتي مجسمه هاي استالين.بازار (Izmailovsky) مسكو مانند گنجينه اي است كه هيچ مرزي ندارد. محصولات دست بافت و صنايع دستي كه با مهارت زيبايي طراحي شده در اين بازار به چشم ميخورند كه بسيار جذاب و ديدني هستند. براي اينكه سوغات را با قيمت زياد نخريد پس بهتر است كه براي خريد به سراغ فروشگاه هاي سوغات مسكو در بازار (Izmailovsky) برويد. در بالكن طبقه دوم اين محل مي توانيد هنرهاي دستي محلي و فرش دستباف اين شهر را پيدا كنيد. اين بازار در نزديكي ميدان كرملين قرار دارد كه در تور مسكو سنت پتربورگ ميتوانيد خريدهاي مقرون به صرفه ايي در اين محل داشته باشيد.

بازار Danilovsky مسكو: اين بازار، بازار كشاورزان و محل يافتن مواد غذايي ارگانيك در مسكو است. بازار (Danilovsky) بهترين محصولات توليدي كشاورزان روسيه را در اين محل عرضه ميكند. گوشت، پنير و مرباي محلي را در اين بازار ميتوانيد تهيه كنيد و همچنين و عطر و بوي تازه نان در گوشه و كنار اين محل به مشام ميرسد. ميوه و سبزيجات تازه، آجيل و خشكبار و ميوه خشك بسته بندي شده در اين بازار به فروش ميرسد. بازار (Danilovsky) از ساعت 8 صبح تا 8 شب داير است و در خيابان 74 Muytnaya قرار دارد.

بازار Novopodrezkovo مسكو: در يك روز شلوغ اين بازار ميزبان حدود 4 تا 6 هزار فروشنده است. بازار (Novopodrezkovo) نسبت به ساير بازارهاي ديگر كمتر شناخته شده است كه بسيار مورد علاقه مردم محلي است. در اين بازار محصولات داراي افزايش قيمت زيادي نيستند و به راحتي ميتوانيد با قيمت مقرون به صرفه در اين محل سوغات تهيه كنيد.

بازار Novopodrezkovoبراي گردشگران يك محل كمتر شناخته شده و ايده آل براي خريد كردن است. لباسهاي مختلف، وسايل طراحي لباس و اجناس عتيقه را در اين محل ميتوانيد پيدا كنيد. برخي از اشياي قديمي كه گنجينه هاي دوران شوري سابق هستند در اين بازار به چشم ميخورند. محل برگزاري اين بازار قبلا جاي ديگري بوده كه در حال حاضر به محلي ديگر منتقل شده و در آخر هفته ها داير است.

بازار Bloshiny Rynok مسكو: براي كساني كه عاشق اجناس عتيقه هستند رفتن به بازار (Bloshiny Rynok) از واجبات است.اجناس قديمي و عتيقه كه متعلق به دوران شوري سابق هستند در اين محل براي فروش گرداوري شده اند.انواع كفش و لباس كه برخي از آنها به قرن 20 تعلق دارد را در بازار (Bloshiny Rynok) مي توانيد جستجو كنيد. موسيقيهاي كه از گرامافون هاي قديمي اين بازار پخش ميشود فضايي از حال و هواي دوران شوري را به وجود مي آورد. براي خريد در اين بازار قديمي از قيمت تور روسيه مطلع شده و با خريد آن خود را به اين بازار ها برسانيد.

بازار Gorbushka Electronics: انبوهي از كالاهاي الكترونيكي مقرون به صرفه با قيمت كارخانه را در اين محل ميتوانيد خريداري كنيد. همچنين محل عالي براي خريد دي وي دي و وي سي دي و بازيهاي كامپيوتري است. بازار (Gorbushka) نيز كالاهاي الكترونيكي و لوازم خانگي و فيلم و آلبوم عكس را با قيمت هاي ارزان به فروش ميرساند.اين بازار در نزديكي مركز فرهنگي Gorbunov قرار دارد. بازار (Gorbushka Electronics) همچنين عنوان يك محل ملاقات براي علاقه مندان فيلم و موسيقي كه در اين محل يكديگر را ملاقات ميكنند.

بازار Sevastopol Hotel مسكو: بازاري جالب و عجيب و غريب كه اجناس هندي، پاكستاني و افغانستاني در گوشه و كنار آن به چشم مي خورند. انواع اجناس پرزرق و برق اين بازار شما را مجذوب ميكند. انواع طلا و جواهر خاورميانه تا ابريشم دست بافت و اسباي بازي هاي مختلف را در بازار Sevastopol Hotel ميتوانيد پيدا كنيد.قيمت اجناس اين بازار بسيار ارزان است و در روزهاي آخر هفته داير ميشود.