هر نقطه مهم از دنيا پيشينه شگفت آور و جاذبه هاي تاريخي مذهبي خود را دارد، اما در اين بين سه شهر وجود دارند كه در طول تاريخ كهن و پر فراز و نشيبي كه داشته اند، اماكن و جاذبه هاي تاريخي مذهبي شگفت انگيزي را در خود جاي داده اند كه پس از گذشت قرن ها هنوز هم راز هايي كشف نشده در سينه خود دارند. براي آشنايي با اين جاذبه ها تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد.

استانبول، مركز امپراتوري عثماني

استانبول متصل كننده اروپا و آسيا و در كناره پر رفت و آمد ترين راه آبي يعني درياي سياه واقع شده است. قرار گرفتن اين شهر در مسير جاده ابريشم باعث شده تا در كل دنيا شناخته شده و جاذبه هاي زيادي از جمله خارق العاده ترين جاذبه هاي مذهبي تاريخي را در خود جاي دهد. براي كشف اين جاذبه هاي خارق العاده، از تور ارزان استانبول و مطالعه ادامه اين مطلب بهرمند شويد.

مسجد سلطان احمد استانبول (Sultan Ahmed Mosque): اين مسجد در قرن شانزدهم به دستور سلطان احمد اول ساخته شد.اين مسجد در چند قدمي كاخي كه محل اقامت پادشاهان عثماني بوده است قرار دارد.اين مسجد در مقابل كليساي اياصوفيه توسط معماران عثماني و مسلمان ساخته شده است.اين مسجد يكي از شاهكارهاي معماري اسلامي است و به دليل استفاده زياد از رنگ آبي در نقاشي هاي داخلي و كاشي هاي آبي، در غرب اين مسجد به نام مسجد كبود شناخته مي شود. قبر سلطان احمد در اين مسجد واقع است.

مسجد اياصوفيه استانبول (Hagia Sophia): كليساي اياصوفيه در سال 532 ميلادي به دستور ژوستنين اول ساخته شده است و پس از فتح استانبول محمد دوم دستور داد اين كليسا را به مسجد تبديل كنند. در زمان مراد سوم بود كه مناره، منبر ومحراب به اياصوفيه اضافه شد. در دوره مراد چهارم، آياتي از قرآن برروي ديوارها و سقف اياصوفيه نگاشته شد؛ علاوه بر اين لوحه‌هايي به دور سقف اياصوفيه نصب كردند كه در آن نام الله، محمد، ابوبكر، عمر، عثمان، علي، حسن و حسين نوشته شده بود. معماري ايا صوفيه يكي از برجسته ترين معماري هاي اسلامي است. با به قدرت رسيدن آتاترك مسجد اياصوفيه به موزه تبديل شد.

آنتاليا، شهري به جا مانده از دو امپراتوري

آنتاليا شهر بزرگي در سواحل مديترانه و كشور تركيه است و يك مقصد محبوب گردشگري و شهري پر رفت و آمد مي باشد. دو قرن پيش از ميلاد مسيح آنتاليا و مناطق اطراف آن گنجينه اي از محصوالات فرهنگي مصنوعي يا صنايع دستي و همچنين جاذبه هاي گردشگري تاريخي مذهبي را به وجود آوردند. امپراتوري هاي فراواني در نقاط مختلف بر آنتاليا حكمراني مي كردند و ميراث بزرگ اين شهر را حفظ كرده اند. در اينجا برخي از بهترين جاذبه هاي گردشگري تاريخي مذهبي آنتاليا را به شما معرفي خواهيم كرد.

مسجد مراد پاشا آنتاليا: در سال 1507 به دستور صدراعظم مراد پاشا عثماني يا مراد پادشاه عثماني اين مسجد به صورت يك گنبد بر روي يك ده ضلعي بزرگ بيرون از محوطه كاخ در خيابان كاظم اوز آلپ ساخته شده است. با خريد يا رزرو تور ارزان آنتاليا، بر روي ديوارهاي داخلي مسجد مراد پاشا كتيبه هاي زيبايي از خوشنويسي را مي بينيد كه زيبايي خاصي به اين مسجد بخشيده و به دستور سلطان مراد ساخته شده اند. محراب مسجد در كنار ممبر مرمري آن قرار دارد. ستونهاي قسمت انتهايي مسجد كه باريك و سه گنبدي هستند با سنگهاي رنگين تزئين شده اند.

مسجد يولي يا ييولي آنتاليا (Yivliminare Mosque): مسجد يولي يا ييولي منار در سال 1320 به دست علاالدين كيقباد سلجوقي ساخته شده است.اين مناره 38 متر ارتفاع و 90 پله به سمت بالا دارد. اين مسجد به دليل داشتن شش گنبد از قديمي ترين نمونه هاي مسجدهاي چند گنبدي مي باشد. در حال حاضر از اين مسجد به عنوان مكان آموزشي فرهنگي استفاده مي شود.

گرجستان، كشوري قرون وسطايي

كشور تاريخي گرجستان با تمامي زيباييها و جذابيتهاي خود در ميان عاشقان جاذبه هاي تاريخي مذهبي، يك مقصد سفر پرطرفدار است، كشوري كه ديدني هاي زيادي براي كشف كردن دارد. گرجستان داراي اماكن و جاذبه هاي گردشگري تاريخي مذهبي بسياري مي باشد كه بهترين آن ها را به گردشگران عزيز معرفي مي كنيم. حتما بعد از آگاهي از قيمت تور گرجستان و خريد آن، اين مطلب را مطالعه و براي ديدن بهترين اماكن تاريخي مذهبي گرجستان، ابتدا آن ها را بشناسيد.

كليساي جامع سوتيتسخولي (Svetitskhoveli): كليساي جامع سوتيتسخولي در متسختا (Svetitskhoveli) يك كليساي ارتدوكس شرقي با معماري شاهكار قرون وسطي كه در شهر تاريخي متسختا در شمال غربي تفليس قرار دارد. اين كليسا در اوايل عصر طلايي معماري گرجستان ساخته شد و جزو فهرست ميراث جهاني يونسكو قرار گرفته و در حال حاضر دومين ساختمان بزرگ كليسا در گرجستان به شمار مي رود.كليساي سوتيتسخولي به عنوان محل دفن حضرت مسيح بوده كه مدتهاست يكي از كليساهاي ارتدوكس اصلي گرجستان به شمار رفته و يكي از مقدس ترين مكانهاي مذهبي محسوب مي شود. قدمت اصلي اين بناي تاريخي باشكوه به قرن 4 ميلادي مي رسد ولي ساختار اصلي آن توسط معمار قرون وسطي گرجستان در سال ۱۰۲۹ تكميل شد. دور تا دور اين كليساي جامع ديوار دفاعي قرار دارد و در طبقه بالاي آن جايي براي نگهداري اسلحه وجود دارد. اين ديوار متشكل از 8 برج بوده كه 6 تاي آن استوانه اي و 2 تا مربعي شكل هستند. بر روي ديوارهاي داخلي كليساي جامع متسختا، انواع نقاشي هاي قرون وسطايي بي نظيري به چشم مي خورد كه نمايانگر هنر و خلاقيت قرون وسطي است كه در ميان آن تصوير عيسي مسيح در محراب اثر يك هنرمند روسي در قرن نوزدهم ديده مي شود.

كليساي جامع سامبا (Sameba Cathedral): كليساي سامبا (Sameba Cathedral) واقع در تفليس، يكي از جاذبه هاي ديدني گرجستان و نماد اين شهر محسوب مي شود. كليساي جامع با ارتفاع ۵۰ متر بلند ترين كليساي گرجستان است. اين كليسا بخشي از مجموعه اقامتي خاندان سلطنتي بزرگ تفليس مي باشد؛ مجموعه اي شامل يك صومعه، مدرسه الهيات، هتل و ۹ كلسياي كوچك كه ۵ تا از آن ها در زير زمين قرار دارند. گنبد طلايي آن از تمام نقاط شهر قابل مشاهده است . كليساي جامع تفليس معمولا با نام (Sameba) شناخته مي شود و در محله تاريخي (Mtkvari) و بالاي ساحل قرار دارد .ساخت اين بنا هم زمان با دوهزارمين سالگرد مسيحيت و هزارو پانصدمين سالگرد استقلال كليساي گرجستان بود. طراحي اين كليسا به سبك مدرنيسم است و با طراحي كليسا هاي سنتي متفاوت است. طراحي اين كليسا با قوس ها و گچ بري ها بسيار زيبا است. نقاش معروف اميران گجليدزه نيز نقاشي هاي ديواري زيبايي را بر روي ديوارهاي اين كليسا كشيده است.همچنين از (Catholiغير مجاز مي باشد Patriarch) نقاشي هاي ديگري بر روي ديوارها كشيده شده كه بسيار خيره كننده است كه بزرگترين آن ها نقاشي مريم مقدس در ميانه كليسا است.